05 July 2012

Dendam dan Marah

"Boleh tahan jugak mulut kau ni kan"

Ini beberapa tahun lepas punya cerita . Zaman sekolah menengah adalah tahun yang banyak mematangkan aku . Zaman ni setakat tidur satu bantal dengan member adalah perkara yang biasa, nak tunjuk punya kuat ukhuwah antara kawan kawan . Zaman ni ramai lagi cikgu cikgu wanita nan muda masih berstatus anak dara . Zaman ni budak budak selamba mandi bogel ramai ramai dekat bilik basuh asrama tanpa rasa segan silu . Zaman ni adalah waktu anak anak remaja mula ghairah mencari pasangan . Zaman ni jugak orang kata darah muda cepat menggelegak .

Menelusuri waktu waktu terdahulu, kerap jugak main tumbuk tumbuk manja antara member . Bila aku ingat ingat balik, kes kes lampau banyak mengajar aku bagaimana nak handle perasaan marah . Zaman tu kalau marah, mana main sindir sindir dan lawan mulut sape paling sial . Biasanya biar tangan yang berbicara, kalau tak kena bantai dua tiga kali belum cukup puas rasanya .

Ouh lupe, mungkin ni style budak sekolah lelaki . Ye, aku dulu belajar di sekolah lelaki . Zaman ni tak payah nak smart smart sangat pergi sekolah, sebab bukan ade perempuan pon kau boleh mengorat . Cuma tertumpu dekat cikgu cikgu wanita yang zaman tu kebetulan ramai pulak yang muda muda dan cun cun . Di tambah pulak ade girl jadi pekerja dekat dining hall yang cun dan pandai pulak melayan budak budak ni . Itu je lah yang bebudak boleh jadikan model kalau nak bercerita pasal perempuan .

Apa yang aku jauh sangat merepek ni? Ok back to the story .

Waktu sekolah budak budak memang kuat menganjeng . Kalau kau jenis yang sensitif dan tak boleh di bawak bergurau nescaya kau tak ramai kawan dan dipulaukan . Diorang kalau menganjeng memang kaw kaw beb . Kadang kadang memang kau akan sampai moral down gila gila, sampai rasa hidup ini begitu useless, lantas kau ambil beberapa papan panadol dan telan bersama beberapa tin air coke . Akhirnya kau dapat mental disorder dan dimaksudkan ke hospital mental akibat tekanan yang keterlaluan .

Ok . Takde la sampai macam tu . Haha .

Biasenye kami steady je kalau kena nganjeng . Walau seteruk mana pon bahasa yang diorang pakai, tapi tu cuma gurau, diorang tak maksudkan pon . Pada kami begini lah cara lelaki bersosial . Bak kata omputih, guys socialize by insulting each other, but they don't really mean it . Girls socialize by complementing each other, and they don't really mean it .

Lelaki berbeza dengan wanita modus operandinya. Kalau kau orang perhatikan dekat facebook, bila girls tegur kawan kawan dia atau stat komen gambar kawan dia, mesti dia akan tulis:

"Hai sweetie"

"Hai budak cantik"

"hye gorgeous"

Kami yang lelaki tahu, tu cuma auta je kan? kahkah .

........................................

Bila masuk zaman universiti, aku dapat tengok banyak perubahan dari segi sikap kawan kawan . Aku terpaksa cuba alert dengan sensitiviti setiap daripada mereka . Ade yang jenis kau tak boleh bawak bergurau dengan appearance dia, contohnya kau kutuk dia hitam atau buncit, kalau tak dia akan sentap gila gila punya, tak tegur kau berhari hari . Tak kurang juga kawan yang kau tak boleh tegur kesalahan dia, kalau tak dia melenting dan kau kena bersabar dengan maki hamun dia . Kawan yang jenis macam ini kau kena pandai handle .

Pada dasarnya mereka tetap kawan yang baik, cuma kau kena lebih berhati hati . Bila aku fikir balik, perkara perkara macam ni akan membentuk satu jurang untuk kau lebih rapat dengan dia . Kawan baik dengan kawan biasa memang berbeza .

 Baik kau klik gambar, sebab aku tau memang tak nampak punya, haha .
.....................................

Pada dasarnya marah itu boleh dikawal, walaupun kau rasa kau layak untuk marah sebab kawan kau tu buat kesalahan yang kau tak boleh terima . Rileks la beb, its small matter . Dan aku yakin kawan kau tu pon bukan berniat nak sakitkan hati kau . Ade ke orang yang suka bermusuhan . Ye dak?

Kali ni aku nak tulis secara lebih serius . Aku ade baca satu artikel dekat surat khabar .

"Fitrah manusia itu sukakan kebaikan dan kesantunan, manakala kemarahan itu merupakan sesuatu yang mengotorkan hati dan boleh membawa kepada bencana-bencana buruk yang lain seperti hasad dengki, bongkak dan saling memaki hamun"

"Kesan daripada sikap cepat marah ini sangat buruk dn keji, terutamanya bagi yang bergelar da''eiyah (pendakwah) . Mana mungkin mad'u (orang yang diseru) dapat bersabar dan meyakini dengan jalan dakwah jika dirinya sering dimarahi dan tidak melihat sebarang qudwah hasanah (contoh yang baik) daripada da'einya"

Well, sebab tu bila ade kawan kita yang pemarah tu tulis benda yang elok dengan kata kata nasihat dekat facebook, dalam hati kita akan cakap

"bajet bagus je budak ni"

sebab kita tahu siapa dia yang sebenarnya . Walhal bukankah bagus untuk kita saling ingat-mengingati?

Nak buat macam mana, begitulah hakikat sikap manusia . Kalau sekali kau tunjukkan sikap panas baran, buatlah baik macam mana pon, orang tetap akan anggap kau teruk . Jadi cara yang terbaik adalah sentiasa jaga emosi masing masing .

P/s : Ade artikel tulis, PMS bukan alasan untuk melenting . So girls tak boleh jadikan haid sebagai alasan untuk kuat sentap, haha . =)

10 Ayat Ayat Power Kau Orang Semua:

Cintaku Tihani said...

gud info

zairull nizam said...

ye ke, merepek je bnyk, haha

kakcik kepala kecik said...

cita kau banyk tersasar,, maju ke hadapan sgt la bro.. haha, papa pon best kod entry nih.. haid bagai.. haizz, ape da.. :D

zairull nizam said...

banyak tersasar la bagus, ngehngeh :P

zainatul abu bakar said...

betul2..sekarang ni banyak benda kena jaga..kadang2 niat nak bergurau tu terus disalah erti kan

zairull nizam said...

kadang2 kita kena spot sensitiviti setiap kawan dia, yg jenis tak boleh bawak gurau sket tu yg payah nak jaga tu, huhu

Miss Nieyna said...

hahaha . . .quite setuju la jugak dgn style budak perempuan "hai sweetie" tu . . dusta semata-mata.
hahaha . . serius , entry awak ni blh tergolong dlm entri kelakar . .
great job . tak rugi la singgah blog ni ^_^

obat tradisional impotensi said...

subhanallah ^_^

saifudin said...


Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
nice post :)
ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

saifudin said...


Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
nice post :)
ditunggu kunjungan baliknya yaah ,