17 May 2011

Cita-Cita Masa Kecik

"Ok hari ni cikgu nak tanya kamu cita-cita kamu semua, apa yang korang nak jadi dah besar nanti"

Itu adalah intro pertama bila Cikgu Darjah Satu Bahasa Melayu aku melangkah masuk ke kelas aku. Sungguh inspiring abes cikgu aku. Aku adalah orang pertama paling semangat nak bagitau cikgu aku cita-cita aku. Biar member-member aku yang lain kagum. Padahal diorang masing-masing berhingus lagi, ntah tahu ke tidak cita-cita tu ape. Ceh!



"Cita-cita kamu apa Syazwan?", tanya cikgu aku kat member aku.

"Err..polis cikgu", balas beliau.

"Askar!", yang lain menyampuk.

"Bomba! Nak lawan raksasa macam otomen!"

"Saya nak jadi macam cikgu"

"Saya jadi artis, macam Zairul Rosyam Nor!"

Pelbagai jawapan dikeluarkan oleh diorang. Cikgu aku hanya tersenyum menyokong. Tiba-tiba member aku yang paling cun berdiri.

"Saya nak jadi isteri yang solehah cikgu, saya nak kawen dengan Zairul!"

Ok dah dah. Dasar budak hingusan. Baru Darjah Satu dah menggatal. Sungguh tak matured pemikiran diorang ni. Walhal aku pon sebaya dengan diorang. Keh keh!

"Kamu Zairul?", ujar cikgu aku penuh curious.


Aku pon berdiri dengan penuh bergaya. Ala-ala business man bangun dari kerusi lepas abes mesyuarat tergempar. Satu kelas memandang tepat ke arah aku. Semua tak sabar-sabar menantikan jawapan seorang jejaka paling feymes masa tu. Ok itu tipu.

"This is my story....", aku memberi intro dengan cakap bahasa mat saleh. Semua dah terpegun.

KLIK untuk mengetahui CITA-CITA guwa

..........

Amacam orite tak? Semua nak ada impian agar menjadi orang banyak berjasa kepada dunia. Apatah lagi akhirnya dikenali seluruh dunia kerana jasa anda yang memberi kesan mendalam kepada bangsa dunia. Pergh!


Dulu masa kecik-kecik Pak Uda aku pernah tanya guwa.

"Nanti dah habes belajar nak kerja apa?", ujar beliau.

"Nak jadi juruterbang kot", balas aku tertunduk-tunduk. Tak berapa yakin dengan jawapan sendiri.

"Eyh, mana boleh, bahaya, kang ang jatuh dari langit tu kang sapa nak jawab?", tegas beliau. Dari riak wajahnya nyata beliau tidak bergurau.

Dalam hati aku membentak-bentak. Kenapa tak cakap jadi doktor bahaya nanti tercucuk jarum? Kenapa tak bagitau jadi peguam bahaya nanti kena bunuh sebab orang yang dijatuhkan salah, family dia mai balas dendam? Kenapa tak cakap penggali kubur bahaya sebab boleh tercangkul kaki sendiri?

Pada aku semua pekerjaan ada risiko. Yang penting niat kita kerja tu ikhlas dan ingin membantu keluarga. Apa pun pekerjaan kita, pekerjaan ibu-bapa kita, selagi ia tidak menyalahi hukum agama, semuanya hanyalah untuk mencari seperiuk nasi.

Apa pun cita-cita korang, aku doakan semoga sukses dan berjaya mencapai cita-cita korang. Aku ni cakap nak jadi pilot tapi tak jadi pon. Biarlah rezeki ALLAH ada di mana-mana.

p/s: cita-cita korang time kecik apa pula?

-merci beaucoup-

5 Ayat Ayat Power Kau Orang Semua:

ontahpapo said...

hebat..hebattt..sampai ternganga saya...isk.isk...

Tuan Kedaun said...

style x video tu?haha

ajakcintaillahi said...

terbaik.. haha..

hana nabihah said...

wow !

cita - cita aku sejak habis sekolah nak jadi suri rumah tangga yang berjaya :D

nifi2408 said...

time skolah konon nak jadi polis . sekarang ni amek engineering . tersasar sungguh =.="