20 May 2011

Misteri Orang Minyak

Minggu ni tamat untuk minggu pertama latihan suksis yang ala-ala latihan polis tu. Bila guwa tengok dahi guwa dah macam bendera Terengganu dah, ada line hitam dengan putih. Betapa tragisnya guwa sunburn kala ini.

Melihat muka guwa yang semakin berminyak, tiba-tiba guwa terdetik untuk tulis story pasal orang minyak. Apakah jadahnya semua ini?

..........

Pada suatu tengah hari yang terik, Azrul menensenkan dirinya dengan berfikir benda yang negatif sejak tadi.

"Aku ni dah la takde bini, awek pon takde, duit apatah lagi, semua la takde", bebel Azrul seorang diri di dalam pondok yang dijadikan kediaman tetapnya.

Semalam Azrul bengkak-bengkak seluruh badan akibat dibelasah along kerana tidak membayar hutang. Dia mula merasakan bahawa kehidupannya sangat tidak bermakna hatta tidak mempunyai masa depan.

"Bila la nak kaya kalau hidup terus macam ni? Nak kerja aku malas, tak larat nak jadi kuli orang", getus Azrul dalam hatinya.

Betapa daif hidupnya. Apabila lapar, terpaksa menjamah sekadar roti kering empat segi. Sudah menjadi makanan ruji baginya. Seusai itu, dia membaca surat khabar bungkus biskutnya akibat terlampau boring.

"Huih banyak iklan ni, baca iklan pon best jugak, mana tau boleh dapat idea", ujar Azrul sambil membelek-belek surat khabar tersebut.

maklhluk di atas bukan Azrul okay

Azrul terus membaca sehingga terbaca satu iklan yang cukup sensasi baginya.

"Ingin menjadi orang minyak? Atok sedia melatih anda menjadi orang minyak profesional! Antara kelebihannya adalah anda mampu mengayat awek dengan power sehingga menjadi awek anda! Boleh balas dendam kat along dan banyak lagi kelebihannya, malas nak cerita. Jika berminat hubung atau datang terus ke alamat Atok"

 "Okey jugak ni, boring dah jadi orang biasa. Baik aku jadi orang minyak pulak", putus kata hati Azrul.

Dipendekkan cerita Azrul pon bertemu la Atok tersebut. Maka Atok tersebut menerimanya sebagai anak murid.

"Ni nak jadi orang minyak masak ke minyak apa tok?", ujar Azrul penuh curious.

"Minyak hitam motor yang dah pakai. Syarat pertama kau mesti rogol 1000 orang anak dara kat kampung ni", Atok tersebut menetapkan syarat.

"Giler banyak!", getus Azrul di dalam hati.

"Malam ni kau dah kena start, ini semua sebagai ujian untuk kekuatan mental dan fizikal kau", ujar Atok.

..........

Pada malam tersebut, Azrul pon memulakan langkah sebagai orang minyak.



Pada masa yang sama Ali dan Ahmad sedang melepak di tepi bakau.

"Kau ni asyik hisap rokok je, bukan ke merokok tu membahayakan kesihatan?", soal Ali.

"Ala takpe, yang bahaya aku bukan korang", jawab Ahmad selamba.

Selepas menghidupkan rokoknya dengan batang mancis, dia pon melontarkan mancis yang masih bernyala itu ke belakang. Azrul yang kebetulan melalui tempat itu terkena mancis itu lalu telah membakar dirinya.

"Adei adei adeiii apii!!!", jerit Azrul apabila api menyambar seluruh badannya yang dipenuhi minyak itu.

"Kau cakap tak bahaya kat orang, tu kau tengok mamat tu, naya je", ujar Ali kepada Ahmad merujuk kepada situasi yang berlaku kepada Azrul.

Selepas berjaya memadamnya, Azrul meneruskan misinya walau sakit akibat kena sambar dek api. Ketika nak mengendap awek kaki beliau tergelincir atas simen la pulak gara-gara kakinya yang berminyak dan licin. Lalu kepalanya terhantuk kat bucu tangga.

Kemudian anjing tuan rumah pulak kejar beliau. Azrul cuba untuk memanjat pokok kelapa tapi dah panjat sampai ke atas, licin je melurut sampai ke bawah. Akibatnya senang la anjing tersebut menggigit beliau.

Setelah penat bergaduh dengan anjing tersebut beliau cuba menyeberang sebatang titi yang hanya boleh dipijak dengan sebelah kaki sahaja. Maka bertatih lah Azrul menyeberanginya.

"Keciknya titi, menyusahkan aku betul la", bebel Azrul.

Ditakdirkan kakinya yang licin itu telah menyebabkan beliau tergelincir. Bertambah malang apabila beliau terjatuh secara terduduk di atas titi tersebut. Maka anu nya telah terhentak kuat di atas titi yang ternyata keras.

"Silap-silap mandul aku nanti!", ujar Azrul sambil meraung kesakitan.

..........

Itu adalah antara keburukan menjadi orang minyak. Akhirnya Azrul insaf dan mengambil keputusan untuk memohon kerja sebagai pomen  di workshop milik membernya.

sekadar hiasan, bukan Azrul sebenar
Moral of the story: 
"Biar badan kotor kena minyak, asalkan jangan jadi orang minyak"


storyline is highly credited to bawang

-merci beaucoup-


4 Ayat Ayat Power Kau Orang Semua:

Khairul Abdullah said...

SMAI - Saya membaca artikel ini.

K said...

hahahaha,lawak tol XD

Teratak Chipmunk said...

guna la fair n lovely..bia cpt putih.. :)

Anonymous said...

klaka !