16 May 2011

Kena Pukul Masa Sekolah PART I


Cuaca amat terik. Peluh-peluh jantan membasahi seluruh ruang muka. Tangan dan badan menggigil, kali ini bukan kerana kesejukan atau takut tapi tahap panas yang melampau membuatkan badan terhidrasi dengan cepat. Dalam beberapa ketika baju yang menutupi badan lencun dek disimbah peluh mencurah.

Baru satu hari aku turun latihan suksis. Bagi yang belum tau suksis itu apa, klik DI SINI. Cuaca yang panas membakar membuatkan sel-sel kulit terpaksa bekerja keras mengeluarkan seberapa banyak cecair bagi menyejukkan kulit, agar kulit tidak terbakar dengan mudah. Maka terhasil lah satu warna kulit yang menawan, yang diidamkan kebanyakan mat saleh, yang dipanggil tanned skin colour, namun orang Melayu panggil sunburn jeh. Sungguh linguistik orang Melayu kita ni.

Sepanjang hari latihan kawad. Seronok bila seluruh skuad memberi kerjasama yang baik untuk menghasilkan rentak kawad yang bersepadu dan berkeyakinan. Cewah!. Namun yang paling bertuah mestilah aku sebab Cik Jurulatih tu siap bagi push up banyak-banyak. Aku yang tangan besi ni memang takde masalah. Fakk!!

JIka nak dibandingkan kadar lilitan tangan aku dengan hero di atas memang tiada cacat celanya. Namun pada hari ini aku bukan nak cerita bagaimana nak membesarkan tangan macam Zairul hero di atas. Bila kena push up atau dalam bahasa ibunda disebut sebagai tekan tubi, aku teringat kenangan masa sekolah asrama dulu. Memang sungguh wadafak!

Zaman kecil aku ketika sekolah asrama dulu, atau sering ditimang-timangkan sebagai usia masih jambu, tidak bermisai dan tidak berbulu, adalah merupakan satu zaman yang sangat memeritkan. Ramai daripada kami terpaksa menjadi hamba abdi bagi memenuhi tuntutan nafsu serakah senior-senior dalam melunasi hasrat diorang. Nafsu yang dimaksudkan bukan nafsu seks seperti yang korang sedang syok bayang, tapi nafsu berkaitan keduniaan seperti nafsu malas buat kerja, nafsu makan bla bla bla. Korang ni bab pikir bende kuning memang laju, tak payah la nak mengencing aku.

"Woi, kau amek duit ni pergi tukar syiling seringgit, aku nak basuh baju", arah seorang lahabau senior.

Dulu kat sekolah ada mesin basuh. Mesin ni memang senior je la yang banyak pakai. Maklumlah bab membasuh memang diorang lah golongan paling malas. Tapi mesin kena masukkan duit seringgit syiling 2 keping.


Bagi yang dah lupa macam mana rupa bentuk syiling seringgit, korang boleh refresh kat gamba atas. Maklumlah duit ni dah tak dipakai sekarang. Bab nak cari syiling ni yang payah, sebab memang ada siket je, dan kebanyakannya dah dimasukkan dalam mesin basuh pon. Kami yang kecik ni kecut perut kalau tak dapat carik.

"Abang, takde lah syiling, penat dah saya round satu hostel, takde yang simpan syiling seringgit", ujar aku penuh sayu.

"Itu bukan masalah aku, itu masalah kau!", tengking si senior.

"Kau turun sepuloh!"

Tiba-tiba pulak member dia yang takde kaitan dalam permasalahan tersebut memberi denda kat aku. Aku tak banyak soal, aku yang dari tadi jantung bagai nak jatuh ni  pon ikut je la, takut kena pukol kot, aku layan je la. Lagi syok plak kalau member aku lalu depan dorm diorang :


"Ha! kau sekali pumping!"


Haish tak pasal-pasal member aku kena. Kesian dia. Aku memang nak bantai balik diorang tu, bukan apa, kesian jek, kang masuk kes polis pulak kang. Ceh!


..........

Jap lagi gua sambung, Tiz Zaqyah ajak aku makan chop stick kat kolej sebelah

0 Ayat Ayat Power Kau Orang Semua: